Tuesday, June 2, 2009

Kemenangan di Penanti bukan satu kemenangan yang boleh dibanggakan

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Ingin saya ulas sedikit tentang pilihanraya kecil DUN Penanti baru-baru ini, Parti Keadilan Rakyat (PKR) memenangi kerusi itu. Calon PKR, Dr. Mansor Othman memenangi kerusi itu dengan memperolehi undi sebanyak 6,025 sahaja. Jika dibandingkan dengan calon yang lepas, keputusan nya adalah seperti berikut:

Mohammad Fairus Khairuddin (PKR) : 7,346 undi (dahulu)
Dr. Mansor Othman (PKR) : 6,025 undi (sekarang)
Jumlah kemerosotan undi berbanding pilihanraya dahulu : 1294 undi.

tambahan pula, peratus pengundi yang berdaftar keluar mengundi tidaklah mencecah sehingga 50%.

Pada pandangan saya, walaupun Barisan Nasional(BN) tidak menghantar calon untuk bertanding, seharusnya calon PKR memenangi dengan memperoleh undi yang lebih besar. Ini jelas menunjukkan bahawa BN masih kuat di Penanti itu, dan sebagai ini sebagai satu tanda rakyat menunjukkan sudah jelak dan bosan dengan karenah dan perangai dikalangan YB2 dari Pakatan Pembangkang.Ini seterusnya dapat menunjukkan rakyat sudah sedar kembali bahawa, pakatan rakyat hanya mampu berkata-kata ketika pilihanraya umum, tetapi pada hakikatnya tidak pandai, cekap dan berkebolehan untuk memikul tugas yang berat sebagai wakil rakyat.

P/S: Kalau tahu diri itu tidak mampu untuk menjalankan tugas sebagai YB, sepatutnya jangan lah bertanding pada Piliharaya Umum dahulu. Kita dapat lihat sekarang, sudah terbukti YB itu tidaklah sehebat mana yang diperkatakan, sehingga terpaksa meletakkan jawatan sebagai ADUN. Kini, menghabiskan duit rakyat untuk melayan perangainya untuk mengadakan Pilihanraya Kecil. Pakatan Rakyat menyalahgunakan demokarasi di negara ini.

No comments: