Sunday, May 24, 2009

SASER ditukar ke Kolej Tunku Mukriz?

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera..

Hari ini, saya diberitahu oleh alumni-alumni sekolah saya, bahawasanya nama sekolah kami akan ditukar kepada nama yang baru, iatu :

Sekolah Menengah Sains Seremban (SASER) akan digantikan dengan Kolej Tunku Mukhriz.

Pada pendapat saya sendiri, penukaran nama sekolah ini, tidak lah seharusnya dilakukan. Ini kerana, bagi kami bekas pelajar SASER, kami sudah sebati dengan nama asal ini. Banyak kenangan manis sepanjang 2tahun kami disini.

Cadangan saya, jika hendak menubuhkan sekolah dengan nama baru ini, seelok lah jika pihak Sekolah Berasrama Penuh (SBP) menubuhkan sekolah SBP yang baru di Negeri Sembilan itu, dengan memberikan nama yang dikehendaki.

Itu saja saya ingin menulis disini berkenaan dengan perkara tersebut.

Jelin ex-SASERIAN dari 3rd batch..ouh i love this school.
please do not change its name.
salam.

Thursday, May 21, 2009

Apa itu KPI?

salam dan salam sejahtera.
Pada ruangan kali ini, saya ingin berkongsi tentang satu kaedah yang digunakan pakai oleh Perdana Menteri kita pada hari ini, untuk mengukur dan menilai tahap prestasi, keupayaan dan kemajuan terhadap kementerian-kementerian Kerajaan Malaysia. Kaedah atau pendekatan yang dimaksudkan ialah, KPI, atau dalam Bahasa Melayunya ialah Indeks Prestasi Utama.

KPI banyak digunakan dalam mengukur sejauh mana keberkesanan sesebuah organisasi atau individu dalam menyempurna dan melaksana tugasan, matlamat serta objektif yang diberikan kepadanya. Menurut PM, KPI ini akan dinilai sepanjang dalam tempoh 6bulan ini. Ini bermakna, setiap kementerian seharusnya mengekalkan dan meningkatkan prestasi setiap kementerian sepanjang 6bulan ni, untuk dinalai oleh PM. Ni adalah hasrat PM untuk mencapai matlamat yang dikehendaki beliau.

Ia sebenarnya adalah cabaran sebenar Najib. Kita mahu Najib mengotakan kata-katanya semasa memperkenalkan langkah baru di bawah pentadbirannya itu. Apabila sampai waktunya kelak - kira-kira Oktober ini (cukup enam bulan) - seluruh rakyat akan menunggu pengumuman penting yang akan dibuat beliau
.

Apa sekalipun, rakyat sedang memerhati perkembangan ini. Sebaik sahaja cabaran itu diletakkan ke bahu mereka 9 April lalu - detik-detik saat telah pun berdetik. Ia semacam satu acara saringan (heat) lumba lari; yang kuat akan berjaya, yang kuat sikit akan juga berjaya dan yang corot akan terpilih berdasarkan catatan masa, dan yang paling corot akan terkeluar.

Saya juga berharap pentadbiran baru di bawah YAB Najib ini dapat melaksanakan sistem pentadbirannya tanpa rasa tergugat dengan tekanan luar. Najib harus kebal dengan kekuatan politik, politics of strength yang ada padanya dan tidak dipengaruhi oleh politik ketakutan, politics of fear.

Ini sahaja yang saya mahu kongsi bersama anda semua.sekian.salam.

Jelin baru tahu itu apa KPI, sebab tengok rancangan DIALOG tadi kat TV1..
salam..>.<

Wednesday, May 20, 2009

BN Tak Bertanding di Penanti.


salam dan selamat sejahtera.

Hari ini, Majlis Tertinggi Barisan Nasional bersepakat tidak menghantar wakil atau calon ke Pilihanraya Kecil DUN Penanti pada 31 Mei nanti. Perkara ini dinyatakan oleh Pengerusi BN sendiri, Y.A.B Dato' Seri Najib Tun Razak. Tegas beliau lagi, pilihanraya kecil ini merupakan agenda atau permainan politik oleh pihak pembangkang sendiri.

“Kekosongan ini disebabkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) nak selesaikan masalah dalaman mereka. Ia satu permainan politik pembangkang dan tidak ada kena mengena dengan peruntukan Perlembagaan.

“Oleh kerana BN lebih utamakan khidmat kepada rakyat dan usaha-usaha memulihkan ekonomi negara, maka kita memutuskan tidak meletakkan calon pada pilihan raya kecil DUN Penanti,’’ katanya." - Dato' Seri Najib Tun Razak.


Bagi pendapat saya sendiri, saya amat menyokong dengan keputusan yang dikeluarkan oleh PM itu, kerana bagi saya tiada keperluan atau kepentingan kepada BN untuk menyertai atau menghantar calon untuk bertanding pada pilihanraya kecil di Penanti ini. Tiada gunanya jika kita melayan agenda-agenda pembangkang yang terang-terang tidak menunjukkan kesungguhan mereka untuk membela rakyat di negara ini. Kemelut yang berlaku dalam PKR dan Pas kini jelas membuka mata rakyat jelata, bahawa parti mereka yang kononya dahulu mendakwa diri mereka sebagai pembela rakyat, kini jelas terbukti mereka bukan mahu membela rakyat tetapi tamak menggilakan kuasa dan pangkat untuk kepentingan diri sendiri.

Penilaian secara kritis dapat membuka mata dan akal fikiran kita.

sekian.

assalamualaikum w.b.t.


Saturday, May 9, 2009

Isu Perak..duh..


salam semua..

wah..da lama rasanya tak tulis tentang isu semasa di blog ku ni..ok..
baru-baru ni kita didedahkan dengan pertelingkahan yang berlaku di majlis perasmian mesyuarat ADUN Perak. Kita dapat lihat, pergolakan yang berlaku di Perak ini amat menyedihkan dan memalukan kita sebagai rakyat Malaysia pada am-nya. Saya berpendapat pihak Pakatan Rakyat (PR) seolah-olah tidak boleh menerima hakikat bahawa kuasa pemerintahan mereka di Perak sudah tiada, dan mereka menidakkan perkara yang benar, iaitu pada realitinya Perak sudah berada di bawah kepimpanan BN..beberapa sebab kerajaan PR runtuh di Perak adalah disebabkan :

- Kerajaan PR telah hilang majoriti mudah untuk mengekalkan kerajaan, kerana 3 Ahli DUN dari pakatan PR telah keluar dari pakatan. Mereka bertiga TIDAK menyertai BN sekalipun, malahan mereka menyatakan sokongan kepada BN untuk membentuk kerajaan baru di Perak.
-Peguam Negara (AG) menyatakan bahawa bekas MB Perak, Dato' Seri Ir Nizar tidak dipecat, malahan beliau kehilangan kepercayaan untuk terus menerajui kerajaan di negeri Perak yang telah memaksa beliau melepaskan jawatan MB tersebut.

Saya dapat melihat dari sudut mata sebagai seorang belia rakyat Malaysia yang berbangsa Melayu, amat sedih dengan tindakan dan tingkah laku bekas speaker DUN perak, kerana seolah-olah tidak menghormati kehadiran Raja Muda Perak untuk merasmikan mesyurat DUN Perak. Malahan pula, para ahli DUN dari PR yang berbangsa Melayu juga tidak menghormati Raja Melayu kita sendiri. Mereka seolah-olah membelakangi undang-undang dan janji taat setia kepada Raja-Raja Melayu. Dan yang paling menyedihkan saya lihat adalah, kita sesama Melayu sanggup bergaduh sesama sendiri hanya disebabkan kepentingan politik.

ingatlah, pada suatu ketika dahulu,Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka yang begitu kukuh itu, akhirnya tumbang disebabkan persengketaan antara bangsa itu sendiri. renungkanlah..

Saya petik satu rangkap lagu dari lirik lagu "Warisan"

air mata darah bercampur keringat,
bumi dipijak milik orang..


renung-renungkanlah...
assalamualaikum w.b.t..



Friday, May 1, 2009

holiday mood is coming back

Yeah!! the mood has coming back..haha..ouh by the way, forgot to say hello to my blog..hehe..its been a while i've opened up my this little-network-notebook..lols.

okay2, i might not to write long here since today i just faced a terrible damn tiring day..last night, i had futsal with my friends till 2.30 a.m, and straight after it, we were rushed up back to my friend's rental house in bangi to watch a
superb football match. okay, talk about it, the match was quite ok, but to reach the level of satisfactions is haven't reach yet.but yeah as expected, manchester united did the wonders again and again.it was a nice game dough.

allright, as we can see the picture above, the pic shows that we are so optimistic on how we spend our holidays. we break houses, factories and all stuffs that related to it.hehe..see, we are the ninjas trying to break
into a house which near to my taman.(umah otai)..

haha..ok peeps, maybe later onwards i will keep updates my blog with such an educational updates on current issues, politics and stuff. im just using this post to tell ppl that the mood has come back.yeah.
in a week to come, i'll be in langkawi, got something to do there.well my fellow friends, if you got something which you want me to buy for ya, do text or call me k.

ok, that's all from me.
take care and have a nice day. >.<